Friday 23 September 2016

8 Sebab untuk Dapatkan Huawei Honor 8

Syarikat pengeluar telefon bimbit dari China iaitu Huawei telah memperkenalkan di pasaran telefon pintar terbarunya iaitu Honor 8. Untuk yang belum mengenali jenama Huawei, Huawei merupakan salah satu 3 pengeluar telefon pintar terbesar di dunia. Jadi tidak hairanlah model-model telefon keluaran Huawei sentiasa menarik minat pembeli dari serata dunia.

Model Honor 8 yang baru berada di pasaran ini cukup menarik minat saya untuk menjadi salah seorang pemiliknya. Biasanya agar sukar bagi saya untuk membuat pilihan apabila ingin membeli sesebuah telefon pintar, tetapi kali ini agak berbeza di mana sukar untuk saya mengatakan tidak kepada Huawei Honor 8 ini. Saya senaraikan 8 sebab mengapa saya rasa saya perlu dapatkan telefon Huawei Honor 8 ini.

Huawei Honor 8
Honor 8

8 Sebab untuk Dapatkan Huawei Honor 8


1. Rekabentuk bergaya

Sekali pandang telefon Huawei Honor 8 ini membuatkan saya terus terpikat dengan 'ketampanan' rekabentuknya. Rekebentuk Honor 8 yang menampilkan padanan kaca di hadapan dan belakang serta kekemasan logam di sekelillingnya membuatkan ia kelihatan sungguh bergaya, elegan dan ergonomik. Direka dengan dwi-kaca 2.5D dan lengkung penjuru yang kemas serta ketebalannya yang hanya 7.55 mm membuatkan telefon ini cukup selesa berada di tapak tangan atau pun di dalam poket seluar saya. 


Honor 8 ini turut dikemaskan dengan 15 lapisan kerja-tangan yang menyerlakan gayanya yang tersendiri. Ke'tampanann'ya tetap terserlah walau di pandang dari sudut mana sekali pun, lebih-lebih lagi jika terpantul biasan cahaya di permukaan kacanya.


Honor 8 - 15 Lapisan kerja-tangan

Apabila memilikinya nanti, pastinya saya tidak akan berasa segan untuk meletakkan telefon ini di atas meja untuk tatapan rakan-rakan lain samaada semasa makan ataupun ketika bermesyuarat!


2. Bateri yang sungguh berkuasa

Sesuatu yang menyakitkan hati apabila telefon kehabisan bateri ketika saya sangat ingin menggunakannya. Saya pula jenis yang tak suka membawa power bank kehulu kehilir. Nampaknya Honor 8 ini pilihan yang tepat untuk saya.

Honor 8 ini yang dilengkapi dengan bateri berkapasiti 3000Ah dan disokong oleh Smart Power yang mampu memaksimumkan stand-by time sehingga 1.77 hari bagi penggunaan biasa dan 1.22 hari bagi penggunaaan berat. Jadi nampaknya dengan keupayaan bateri sebegini tidak perlulah lagi saya kerap mengecas bateri di pejabat dan tidak juga perlu lagi saya ke hulu ke hilir dengan power bank di poket seluar saya.

Kapasiti serta ketahan bateri Honor 8 ini sebenarnya mampu untuk menonton video secara offline sehingga 10 jam. Jadi  sangat sesuai untuk saya yang selalu membuat perjalanan jauh. Tidak lah terasa boring kerana saya boleh menonton koleksi movie di Honor 8 di sepanjang perjalanan di dalam bas mahu pun di sepanjang penerbangan saya.

Honor 8 turut dilengkapi dengan teknologi cas pantas 9V/2A yang mampu meningkatkan kuasa bateri sehingga 47% dalam masa 30 minit sahaja. Perghhh, pantas sungguh!! Saya juga tidak perlu risau jika kesuntukan masa kerana dengan hanya mengecas selama 10 minit sahaja sudah cukup untuk ia memberikan saya kuasa bateri yang mampu untuk bercakap di talian sehingga 2 jam. Memang power!!

Huawei Honor 8
Huawei Honor 8 - Bateri yang berkuasa


3. Kamera yang hebat

Salah satu minat saya adalah mengambil gambar terutama ketika bercuti atau pun semasa mengembara. Biasanya beratus gambar akan saya ambil walaupun hanya untuk satu percutian pendek. Ketika menikmati suasana matahari terbenam di pantai pula, biasanya beratus keping gambar yang akan saya ambil untuk saat itu sahaja. Jadi saya memang amat memerlukan telefon dengan kamera yang hebat.

Honor 8 seperti memahami kehendak saya apabila ia dilengkapi dengan  kamera  dwi-lensa 12 megapixel yang menjanjikan kualiti gambar menakjubkan. Didatangkan dengan 1 lensa kamera warna dan 1 lagi adalah lensa kamera monochorme, ia mampu menghasilkan gambar berwarna yang lebih menyerlah walaupun di dalam keadaan pencahayaan yang kurang.

Honor 8 ini juga turut di lengkapi dengan ciri Dual ISP yang mampu membuat penilaian mendalam serta fokus dengan lebih pantas untuk menghasilkan gambar sempurna. Dengan mengaktifkan Professional mode di Honor 8 ini, saya mampu menghasilkan gambar seperti seorang jurugambar yang hebat. 

Dengan Wide Aperature Mode pula saya boleh menetapkan bukaan antara F0.95 sehingga F16 untuk menghasilkan gambar yang menakjubkan. Tambahan pula saya juga boleh menetapkan semula fokus walau pun selepas gambar di ambil. Sungguh menyenangkan.


Huawei Honor 8
Huawei Honor 8 - Dwi Kamera dan  Kamera hadapan

Jadi kepada mereka yang suka menikmati keindahan sekeliling dan merakamkannya di kamera seperti saya, Honor 8 pasti satu pilihan yang tepat.

Suka berselfie seperti saya tetapi kurang berpuas hati dengan kualiti gambar selfie anda?  
Jangan risau kerana Honor 8 juga memenuhi keperluan penggemar selfie. Kamera hadapan dengan 8 megapixel mampu menghasilkan gambar selfie yang pasti tidak akan mengecewakan walaupun di dalam keadaan pencahayaan yang kurang. Hanya aktifkan Perfect Selfie Mode untuk dapatkan gambar selfie yang lebih jelas dan memukau, tanpa perlu lagi menggunakan aplikasi kamera 360.

Nampaknya dengan Honor 8  ini dapatlah saya berselfie ketika bercuti dengan lebih kerap tanpa rasa kecewa dengan kualiti gambar yang diambil.




4. Prestasi yang lancar 

Ketampanan rekebentuk, ketahanan bateri dan kehebatan kamera sahaja tidak cukup bagi saya jika ia tidak dapat berfungsi dengan lancar. Sekali lagi Honor 8 memenuhi kriteria telefon yang saya cari.

Telefon pintar Honor 8 ini beroperasi menggunakan Android 6.0 Marshmallow dengan pelancaran EMUI 4.1. Ia dikuasakan dengan pemprosessan CPU Octa-Core 2.3 GHz yang pasti akan melancarkan operasinya walaupun pelbagai tugasan dilakukan atau aplikasi dibuka serentak. Mereka yang suka bermain permainan di telefon pintar seperti saya pasti tahu betapa pentingnya faktor kelancaran pemprosesan untuk menjamin permainan tidak terganggu.

Chipset CPU yang dikuasakan oleh i5 co-processor dan Kirin 950 SoC pula turut membantu kelancaran operasinya, memendekkkan masa tindak-balas serta memanjangkan jangka hayat bateri. Pasti segalanya akan menyeronokkan.


Selain itu, Honor 8 turut menyokong penggunaan dua SIM bersaiz nano dan dipadankan dengan RAM sebesar 4 Gigabyte serta storan dalaman sebanyak 32 Gigabyte. Jika merasakan 32 Gigabyte ini tidak mencukupi, jangan risau kerana Honor 8 juga menyediakan sokongan kad MikroSD sehingga 256 Gigabyte



Huawei Honor 8 - Lancar

5. Sentuhan yang menakjubkan

Saya juga sungguh tertarik dengan ciri pengimbas cap jari (fingerprint scanner) yang cukup pantas dan tepat di Honor 8 ini. Sambil memegang Honor 8 ini, unlock telefon dapat saya lakukan cukup pantas dengan hanya menyentuh jari di pengimbas cap jari yang terletak di bawah kamera belakang. Sepantas 0.4 saat, telefon telah di unlock. Sungguh pantas.

Ciri pengumpulan Algoritma Level-4 di Honor 8 ini pula mempu mengumpul maklumat 3-D cap jari untuk menjamin keselamatan telefon. Jadi saya tidak perlu risau telefon diaccess oleh orang lain!

Bukan itu sahaja, pengimbas cap jari ini juga boleh diubah tetapannya untuk berfungsi sebagai smart key bagi melancarkan sesuatu aplikasi. Set sahaja kepada sentuhan pendek, dwi-sentuhan atau pun sentuhan panjang untuk melancarkan applikasi yang berbeza. Jelas sekali Honor 8 ini mudah dan amat  memudahkan saya.

Huawei Honor 8 Fingerprint scanner
Huawei Honor 8 - Pengimbas cap jari (fingerprint scanner)

6. Paparan skrin (Display) yang mempersonakan 

Dahulu saya kerap menggunakan telefon saya untuk menonton video clip di YouTube. Tetapi kini saya lebih banyak habiskan masa dengan menonton movie di iflix atau di Astro On The Go. Skrin dan paparan yang jelas akan pastinya menambahkan keseronokan saya menonton .

Honor 8 di datangkan dengan paparan 5.2 inci FHD (1080p) yang turut dilengkapi dengan 96% warna gamut tinggi (NTSC), penambahbaikan warna serta teknologi dynamic pixel-contract adjustment  yang akan memberikan pengalaman menonton yang mempersonakan. Warna yang lebih terang dan paparan yang lebih jelas pasti akan memukau mata.

Honor 8 juga menyediakan tapisan eye-care mode untuk mengelakkan ketegangan mata dan pastinya tontonan video, bermain permainan dan membaca e-book dapat dinikmati dengan lebih selesa. 

Huawei Honor 8
Huawei Honor 8 - Paparan skrin

7. Kawalan jauh yang menyeronokkan

Satu masalah apabila ketika saya seronok menonton televisyen, saya terpaksa bangun untuk mengambil alat kawalan jauh untuk memperlahankan kipas atau pun penyaman udara. Satu lagi masalah semasa menonton adalah tercari-cari di mana alat kawalan jauh tv, dvd player atau pun dekorder Astro. Ketika tengah sedap menonton dan terpaksa beralih kedudukan untuk mencari alat-alat kawalan jauh ni, memang akan menggangu sedikit keasyikan menonton.

Honor 8 dilengkapi ciri Smart Control 4.0 yang menyokong peralatan elektronik lebih dari 5,000 jenama antarabangsa dan lebih 230,000 model antarabangsa. Menjadi kebiasaan walau pun sedang menonton, telefon pintar akan sentiasa berada di sebelah saya. Jadi dengan ciri Smart Control 4.0 ini, keseronokan saya menonton tidak akan terganggu kerana semuanya boleh saya kawal dari satu peranti saya sahaja iaitu Honor 8

Huawei Honor 8 - Control



Terdapat juga beberapa ciri tambahan yang turut manmbah minat saya untuk memilikinya. Honor 8 ini turut dilengkapi dengan dual-band antenna untuk resepsi WiFi yang lebih baik. Sokongan NFC, LTE, Wi-Fiac, Bluetooth 4.2, GPS dan pemancar infra merah juga disertakan untuk menambahkan kelebihan kepada telefon pintar ini.


8. Harga yang memukau 

Saya pasti tiada jenama lain yang mampu menawarkan telefon bergaya dan sehebat Honor 8 pada harga yang kurang dari RM 2,000. Harga yang ditawarkan oleh Lazada pasti memukau tambahan pula promosi sekarang ia turut didatangkan dengan hadiah istimewa.

Huawei Honor 8 dengan 4 Pilihan warna



Honor 8 didatangkan dengan 2 variasi iaitu 32 GB dan 64 GB.

Honor 8 32GB (Black / White) pada harga RM 1,699
FREE Honor Hybrid Earphone AM175 + Tempered Glass (Total Worth RM326)

Honor 8  64GB (Blue/Gold) pada harga RM 1,899
FREE Honor Power Bank +Honor Hybrid Earphone AM175 + Tempered Glass (Total Worth RM575)


Jadi memiliki Honor 8 ini adalah pilihan yang bijak kerana kita tidak perlu bayar lebih untuk mendapatkan telefon yang mepunyai pelbagai ciri hebat sepertinya. 


Honor 8 is available in Lazada now! 
Click here <HONOR 8> to shop!







Dan rebut juga peluang membeli di dalam kempen My CyberSale. 
Lazada's My Cybersale akan berlangsung mulai 26 - 30 September 2016. 

Pelbagai tawaran menarik ditawarkan oleh Lazada. 
Click here http://ho.lazada.com.my/




~mat-drat~

No comments:

Post a Comment

Komen dan cadangan dari pembaca amat di alu-alukan.

Walau bagaimana pun Mat Drat mengambil sedikit masa untuk membalas komen atau sebarang pertanyaan.